PRVOUKA - 3. ročník

 
Orientace
 
- podle významných budov
- podle světových stran (pomocí kompasu, buzoly)
- je důležitá, abychom se neztratili
______________________________________________
 
(bez nadpisu)
 
MODEL
trojrozměrný obraz skutečnosti -3D (můžeme si na budovy sáhnout)
 
MAPA
méně podrobná, zobrazuje větší území
 
PLÁN
více podrobný, zobrazuje menší území
______________________________________________________________
 
(bez nadpisu)
 
Na plánech (mapách) se řídíme
orientačními body: kostel, kašna, ....
liniemi: řeka, ulice, ....
plochami: náměstí, parkoviště
_______________________________
 
HLAVNÍ SVĚTOVÉ STRANY
 
 
 
S = sever
J = jih
Z = západ
V = východ
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
VEDLEJŠÍ SVĚTOVÉ STRANY
 
SV = severovýchod
SZ = severozápad
JV = jihovýchod
JZ = jihozápad
______________________________________________________________________
 
OBEC
 
Obec = město, měst. část, vesnice, .....
V obci, kde žijeme, máme zajištěny zákl.
životní potřeby a někdy i služby.
 
Včele menších měst, obcí stojí starosta.
Velká města mají primátora.
__________________________________
 
TYPY KRAJINY
 
rovina, vrchovina, pohoří (hory)
 
sedlo, hřeben, hřbet
 
rovina , pahorkatina, vrchovina, hornatina
_____________________________________________
 
VODA V KRAJINĚ
 
____________________________________________________________________________
 
ČESKÁ REPUBLIKA
 
- malý stát ve střední Evropě
- sousední státy : S - Polsko, V - Slovensko, J - Rakousko, Z - Německo
- světoznámé: pivo, bižuterie, sklo (křišťál), hokej, Moravský kras, Praha
_____________________________________________________________
 
ŽIVOT V DÁVNÉ MINULOSTI
 
Lidé se nejdříve živili sběrem plodů a semen, pak i chovem dobytka.
Mnoho o způsobu života se dozvídáme z archeoloogických vykopávek (kroniky, archivy, muzea, hrady, zámky).
___________________________________________________________________________________________
 
VÝZNAMNÉ OSOBNOSTI ČR
 
Jan Ámos Komenský - učitel národů
Jan Hus -kazatel
František Křižík - vynálezce
Karel Čapek - spisovatel (DÁŠENKA)
Bedřich Smetana - skladatel
_____________________________________
 
MINULOST
 
Pravěcí lidé bydleli v jeskyních, později v chýších ze slámy, kůže, dřeva.
Oblékání: kožešiny, látky.
Ve škole se učili zpaměti.
______________________________________________________________
 
(bez nadpisu)
 
Řemesla
krejčí, hrnčíř, švec, ...
 
Doprava
pěšky, koně, kočáry, ...
 
Zprávy
poslové, telegraf, telegram, e - mail
___________________________________
 
VŠICHNI JSME JINÍ
 
Lidé se liší vzhledem, chováním, ale i tím, co umí.
____________________________________________
 
(bez nadpisu)
 
Přibližně před třemi tisíci lety na našem území začali objevovat lidé, kteří byli úplně jiní než my. Žili
v jeskyních, k výrobě nástrojů používali kameny , dřevo a kosti. Lovili různá zvířata, ale nejvíce
zásob měli, když ulovili mamuta. Než se naučili využívat oheň, jedli maso syrové. Ohniště si museli hlídat,
protože když oheň uhasl, museli čekat na bouřku, až blesk zapálí strom. Památky o nich máme pouze z n álezů 
a vykopávek. Říkáme jim lovci mamutů.
 
 
KAŽDÝ JSME JINÝ
 
tolerance
Bez práce nejsou koláče - každá práce je důležitá.
 
 
 
CO SI ZA PENÍZE NEKOUPÍM?
 
žebříček hodnot:
zdraví, rodina, láska
 
 
TOHLE MŮŽU, TOHLE NESMÍM
 
znát svá práva a povinnosti
 
_________________________________________
 
PRÁVA
 
na vzdělání, na život, na lásku rodičů.
 
 
POVINNOSTI
 
chránit své zdraví a zdraví druhých
chránit majetek
neubližovat
pomáhat
 
_________________________________________
 
ETAPY ŽIVOTA
 
Novorozenec  - do 6 týdnů
Kojenec - do 6 měsíců
Batole - do 3 let
Předškolák - do 6 let
Školák - do 15 let
Dospívající - 18 let
Dospělý  - do 65 let
Senior (starý člověk) - do smrti
 
______________________________________
 
HLAVNÍ ČÁSTI TĚLA
 
hlava
trup
horní končetiny (ruce)
dolní končetiny (nohy)
 
 
HLAVA
 
vlasy
čelo
obočí
oči
uši
nos
tváře
ústa
brada
 
 
RUKA
 
prsty
dlaň
zápěstí
 
 
NOHA
 
kotník
pata
nárt
prsty
chodidlo
 
 
(bez nadpisu)
 
temeno
týl 
záda
loket
hýždě
stehno
lýtko
koleno
kotník
 
 
(bez nadpisu)
 
hlava
krk
trup
hrudník
břicho
horní končetiny
dolní končetiny
 
___________________________
 

KOSTRA
 

ústrojí opory těla - páteř (je osou kostry)
 
spojení kostí:
 
1. PEVNÉ - ŠVY (lebka)
2. POHYBLIVÉ - KLOUBY (loket, ...)
 
kloub
 
KŮŽE
 
- kryje tělo, chrání před škodlivými vlivy, vyrůstají z ní chlupy, vlasy, nehty.
_______________________________________________________
 
NAŠE SMYSLY
 
Okolí poznáváme smysly. Části těla, v nichž jsou uloženy, jsou smyslová ústrojí.
 
hmat
sluch
čich
chuť
hmat
_________________________________________________________________________
 
SVALY
 
Jsou ústrojím pohybu těla.
Upínají se ke kostem šlachami.
Většinu ovládáme vůlí.
_________________________
 
(bez nadpisu)
 
Kůže se neustále obnovuje, je prokrvená a citlivá.
Čistá kůže, čistě a hezky upravené vlasy a čisté, ostříhané nehty ukazují, jak jsme pořádní
a pečliví.
 
(bez nadpisu)
 
mozek
mícha
nervy
plíce 
srdce
játra
žaludek
střeva
ledviny
________________________________________________________________________________
 
 
(bez nadpisu)
 
dýchání
 
POVRCH TĚLA
 
Celé tělo je pokryto kůží.
Kůže chrání naše tělo a vylučuje z něho vodu a škodlivé látky v podobě potu.
Z kůže vyrůstají chlupy, vlasy a nehty.
____________________________________________________________________
 
OBĚHOVÁ SOUSTAVA
 
Zajišťuje oběh krve v těle.
Krev rozvádí kyslík a živiny.
Hlavním orgánem je srdce. (pracuje jako pumpa)
_________________________________________
 
NERVOVÁ SOUSTAVA
 
Řídí celé tělo.
Mozek rozhoduje o tom, co tělo udělá.
Informace mozek získává z vnitřního (nervy) a vnějšího (zrak) prostředí.
____________________________________________________________
 
DÝCHACÍ SOUSTAVA
 
Zajišťuje výměnu kyslíku a oxidu uhličitého.
Nos + ústa - dýchací trubice - plíce.
Nádech - kyslík (o2) do krva.
Výdech - z krve odchází oxid uhličitý.
_____________________________________
 
VYLUČOVACÍ SOUSTAVA
 
Odvádí škodliviny z těla.
Hlavním orgánem jsou ledviny (čistička).
Z odpadních látek vody vzniká moč, potřebné látky se vrací do krve.
Moč jde do močového měchýře a močovou trubicí ven.
 
______________________________________________________
 
PŘEDCHÁZENÍ NEMOCEM
 
správné stravování, oblékání, pohyb na čerstvém vzduchu, pravidelný spánek, sport, pitný režim = správný životní styl
Nemoci způsobují viry.
Léčivé jsou např.: Léčivé rostliny.
_____________________________________________________________________________________________________
 
(bez nadpisu)
 
Úrazům předcházíme opatrností.
Lehčí poranění ošetříme sami.
Vždy voláme dospělého.
Nebezpečí úrazů je i doma. 
______________________________
 
PŘÍRODA

Do přírody patří vše, co vytvořila příroda (přírodniny).
Druhy přírodnin:
1. živé - dýchají, rostou, rozmnožují se, přijímají vodu a živiny (rostliny, zvířata, houby)
 
2. neživé - voda, vzduch, horniny, nerosty
_________________________________________________________________________
 
PŘÍRODNINA, SUROVINA, VÝROBEK
 
Základem výroby věcí jsou přírodniny (živé i neživé).
Člověk je využívá jako zdroj surovin.
 
přírodnina - surovina - výrobek
 
strom - dřevo - nábytek
ovce - vlna, maso, mléko - svetr, oběd, sýry
křemen - sklo - sklenice
______________________________________
 
LÁTKY
 
jsou suroviny (cukr, mléko, dřevo, voda, písek, ...) které mají určité vlastnosti
 
například:
 
písek - sypký, nerozpustný, nehořlavý
cukr - sypký, rozpustný, sladký, hořlavý
_____________________________________________________________________________
 
SKUPENSTVÍ LÁTEK
 
1. Pevné - led (sníh), dřevo, ...
 
2. Kapalné - voda, ropa, olej, ...
 
3. Plynné - vodní páry (mraky, kyslík)
 
Látky ohříváním nebo ochlazováním své skupenství mění.
 
1. Z pevného na kapalné = mluvíme o tání (tavení)
 
2. Z kapalného na pevné = mluvíme o tuhnutí
_________________________________________________
 
Měření
 
Měříme délku.
Základní jednotkou délky je 1 m (metr).
Druhy měřidel:
krejčovský, skládácí, pásmo, ...
 
1 km = 1 000 m
1 m = 10 dm, 100 cm, 1 000 mm
_______________________________________